Als u een auto koopt zijn er een aantal zaken waarmee u rekening moet houden: de vereisten, garanties, tweedehands of on-line kopen, premies.
Het kopen van een auto is in de eerste plaats een normale verkoop. Dat betekent dat de auto die u geleverd krijgt in goede staat moet zijn. Het moet geleverd worden zoals het in het contract beschreven staat.
Als dat niet het geval is heeft u het recht de correcte uitvoering van het contract te eisen en kan u desnoods een advocaat raadplegen om u tot de rechter te wenden.
Als er zich binnen de zes maanden na de verkoop een gebrek aan de wagen voordoet kan u zich tot de verkoper wenden. Uw positie is voordelig: de verkoper moet bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen het goed verkocht werd. U heeft de keuze om de auto kosteloos te laten herstellen of om een nieuw goed te krijgen.
Na zes maanden, en tot twee jaar na de aankoop, kan u zich ook tot de verkoper wenden, maar nu moet u zelf bewijzen dat de auto een gebrek had dat aanwezig was op het moment van de koop.
Veel producenten bieden bijkomende garantie. Die leest u in de algemene voorwaarden.
Als u een tweedehands auto koopt moet u zeker zijn dat er niet aan de kilometerstand geprutst is. Daarom is de verkoper verplicht u een 'car-pass' te geven, waarop een overzicht staat van alle kilometerstanden. Meer informatie vindt u op www.car-pass.be.
Daarnaast heeft u recht op een reeks documenten, die verschillen naar gelang de verkoper een particulier of een professionele verkoper is. Het gaat bijvoorbeeld om een recent document van de technische keuring.
Als u een auto online koopt - tenminste van een professionele verkoper- heeft u bepaalde rechten. Zo kan u steeds kort na de ontvangst beslissen om af te zien van uw aankoop, en is de verkoper verplicht u duidelijk te informeren.
Er zijn heel wat premies waarop u misschien recht heeft.
Juridsiche hulp nodig bij de aankoop van uw wagen? Vind uw advies hier.