Arbeidsreglement

Ken je niet veel over je arbeidsreglementen? Lees hieronder verder voor meer informatie.

Wat is een arbeidsreglement?

Het arbeidsreglement is een in België wettelijk voorzien document in elke onderneming of instelling die personeel tewerkstelt en lijst de wederzijdse rechten en plichten van werkgevers en werknemers op. Het arbeidsreglement wordt opgesteld na onderhandeling tussen werkgever en werknemers.

Het vermeldt de uurroosters van de werknemers, de wijze van de betaling van het loon, de duur van de jaarlijkse vakantie, … en legt bijzondere verplichtingen vast voor de onderneming.

Waarvoor/wanneer heb je het nodig?

Dit reglement is nodig als er enige discussie ontstaat tussen werkgever en werknemers. Het is bedoeling dat ze zich hierop baseren om conflicten te vermijden. Ook dient het voor het nagaan van alle rechten en plichten.

Als een arbeidsreglement in de onderneming wordt ingevoerd of het bestaande arbeidsreglement wordt gewijzigd, dient in principe een door de wet bepaalde procedure te worden gevolgd. Slechts in een aantal uitzonderlijke gevallen, die worden beschreven in artikel 14 van de Arbeidsreglementenwet, is de procedure niet van toepassing.

Welke problemen zijn er?

  • Werkgever ontslaat werknemer zonder enige reden.
  • Werknemer pakt vakantie zonder dit met zijn werkgever te bespreken.
  • Beiden tekenen het reglement niet.

Welke oplossingen zijn er?

Arbeidsreglementenwet

Ontvang gratis en vrijblijvend een offerte op maat
Op voorhand afgesproken prijzen per stap,
Geen uurtje-factuurtje,
Geen verrassingen of extra kosten.
Ja, ik wil een offerte
Meer details
E-mail gekopieerd naar klembord